De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijshome | vandaag | gisteren | bijzonder | gastenboek | wie is wie? | verhalen | contact |
|||||||||||||||||||
|
\require{AMSmath}
Re: steekproefomvang
Helaas is de informatie die wij over marktonderzoek hebben mogen ontvangen tijdens de studie zeer gering. Wat betreft mijn onderzoek gaat het om het beeld dat de klanten hebben van het bedrijf in totaal. Ik moet dus uitspraken doen over het bedrijf in zijn totaliteit. Ik hou alleen rekening met de business lines als interferende variabele. Met representatief bedoelde ik, dat de steekproef een afspiegeling is van de populatie (2 business lines vormen elk 2 vijfde van de steekproef en 1 business line vormt 1 vijfde van de steekproef: dit stemt overeen met de werkelijkheid). Het onderzoek bevat zowel open als gesloten vragen. Wat betreft de geselecteerde klanten van de steekproef is er geen overlap. Het betreft dus 150 verschillende klanten. AntwoordAha, dat is wat duidelijker. De steekproeven worden (naar business lines) dus respectievelijk 60,60 en 30 groot. Hiermee garandeer je de representativiteit over de betreffende businesslines (maar dat is dan niet 50, 50 50 zoals je eerst zegt). Dat zit dan verder wel goed.
home | vandaag | bijzonder | gastenboek | statistieken | wie is wie? | verhalen | colofon ©2001-2024 WisFaq - versie 3
|