Helaas is de informatie die wij over marktonderzoek hebben mogen ontvangen tijdens de studie zeer gering. Wat betreft mijn onderzoek gaat het om het beeld dat de klanten hebben van het bedrijf in totaal. Ik moet dus uitspraken doen over het bedrijf in zijn totaliteit. Ik hou alleen rekening met de business lines als interferende variabele. Met representatief bedoelde ik, dat de steekproef een afspiegeling is van de populatie (2 business lines vormen elk 2 vijfde van de steekproef en 1 business line vormt 1 vijfde van de steekproef: dit stemt overeen met de werkelijkheid). Het onderzoek bevat zowel open als gesloten vragen. Wat betreft de geselecteerde klanten van de steekproef is er geen overlap. Het betreft dus 150 verschillende klanten.
Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven. Mijn excuus voor de geringe informatie in het eerste mailtje.marieke
13-5-2003
Aha, dat is wat duidelijker. De steekproeven worden (naar business lines) dus respectievelijk 60,60 en 30 groot. Hiermee garandeer je de representativiteit over de betreffende businesslines (maar dat is dan niet 50, 50 50 zoals je eerst zegt). Dat zit dan verder wel goed.
Die steekproef van 30 is wel erg klein wanneer je wat over de desbetreffende buinessline wil zeggen. Dat moet je dus niet doen maar dat wil je blijkbaar ook niet. Uitspraken over alle klanten kun je wel doen op basis van die 150. De nauwkeurigheid van deze uitspraken bij percentages zal echter gering zijn. Bij 95% betrouwbaarheid is deze (on)nauwkeurigheid:
z·Ö[(p·(1-p)/n] = 1,96·Ö(0,5·0,5/150) = 0,08
De (maximale) (on)nauwkeurigheid bedraagt dan ruim 8% bij percentageuitspraken. Niet echt geweldig lijkt mij. Veel meer valt daar op voorhand niet over te zeggen.
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
15-5-2003
#10938 - Statistiek - Student universiteit