De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijshome | vandaag | gisteren | bijzonder | gastenboek | wie is wie? | verhalen | contact |
||||||||||||||||||
|
\require{AMSmath}
ComputerspelEen computerspel in een lunapark verloopt als volgt. Jij moet op een witte of een zwarte knop drukken. Onafhankelijk van jouw keuze selecteert de computer ook wit of zwart. Indien beide kleuren wit zijn, win jij 1 jeton. Indien beide kleuren zwart zijn win je 3 jetons. Zijn beide kleuren verschillende dan verlies je 2 jetons. Het PC-programma is zo gemaakt dat de kans op het weergeven van wit door de PC a is. Toon aan dat men de waarde van a zo kan instellen dat je op lange termijn altijd verliest. Hoe doe je dit? AntwoordMaak een tabel. Eventueel eerste met alle kansen een 1/2. Daarna met de PC-kans op wit gelijk aan 'a' en de PC-kans op zwart '1-a'. Dan nog een keer de tabel.
home | vandaag | bijzonder | gastenboek | statistieken | wie is wie? | verhalen | colofon ©2001-2024 WisFaq - versie 3
|