|
|
\require{AMSmath}
Herleiden
Goedemiddag!
(6e2x - ex) / (ex)
De opdracht is om het te herleiden Het antwoord volgens uitwerkingen is: 6ex -1
Ik begrijp de manier enigzins wel, maar moest toen denken aan een ander voorbeeld (ik dacht dus dat dit een soortgelijke situatie is) waar je dit niet mag doen.
(4+x)/(5+x) = 4/5, dit mag niet omdat er geen vermenigvuldiging is. Maar in de bovenstaande situatie zie ik ook geen vermenigvuldiging, maar aftrekken.
Sean
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 1 januari 2019
Antwoord
Je kunt hier de termen van de teller delen door de noemer:
$ \eqalign{\frac{{6e^{2x} - e^x }} {{e^x }} = \frac{{6e^{2x} }} {{e^x }} - \frac{{e^x }} {{e^x }} = 6e^x - 1} $
In het voorbeeld dat je geeft kan je dat ook doen, maar omdat je noemer bestaat uit meerdere termen heeft dat niet veel zin. Het leidt niet naar een vereenvouding;
$ \eqalign{\frac{{4 + x}} {{5 + x}} = \frac{4} {{5 + x}} + \frac{x} {{5 + x}}} $
Die $\eqalign{\frac{4}{5}}$ hierboven is (hoe dan ook) onzin. Bedenk welke regelregels je gebruikt. Helpt dat?
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 1 januari 2019
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|