Goedemiddag!
(6e2x - ex) / (ex)
De opdracht is om het te herleiden
Het antwoord volgens uitwerkingen is:
6ex -1
Ik begrijp de manier enigzins wel, maar moest toen denken aan een ander voorbeeld (ik dacht dus dat dit een soortgelijke situatie is) waar je dit niet mag doen.
(4+x)/(5+x) = 4/5, dit mag niet omdat er geen vermenigvuldiging is. Maar in de bovenstaande situatie zie ik ook geen vermenigvuldiging, maar aftrekken.
Sean
1-1-2019
Je kunt hier de termen van de teller delen door de noemer:
$
\eqalign{\frac{{6e^{2x} - e^x }}
{{e^x }} = \frac{{6e^{2x} }}
{{e^x }} - \frac{{e^x }}
{{e^x }} = 6e^x - 1}
$
In het voorbeeld dat je geeft kan je dat ook doen, maar omdat je noemer bestaat uit meerdere termen heeft dat niet veel zin. Het leidt niet naar een vereenvouding;
$
\eqalign{\frac{{4 + x}}
{{5 + x}} = \frac{4}
{{5 + x}} + \frac{x}
{{5 + x}}}
$
Die $\eqalign{\frac{4}{5}}$ hierboven is (hoe dan ook) onzin. Bedenk welke regelregels je gebruikt. Helpt dat?
WvR
1-1-2019
#87364 - Algebra - Leerling bovenbouw havo-vwo