De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Hoeveel mogelijkheden zijn er waarbij niemand zijn eigen naambordje heeft?

Een docent deelt naambordjes uit aan een groep van 12 leerlingen. Als ze vertrekt wisselen de leerlingen de naambordjes om. Hoeveel mogelijkheden zijn er zodat niemand zijn eigen naambordje heeft?

Ik heb dit uitgeschreven voor een casus van 4 leerlingen. Daaruit blijkt dat er van de 24 (4!) mogelijkheden er 9 zijn waarbij niemand zijn eigen naambordje heeft.

Hoe kan ik dit meer algemeen maken zodat ook de opgaven met 12 personen op te lossen is. Uitschrijven is nl. nogal wat werk...

Dank alvast!

Johan
Student hbo - zaterdag 9 december 2017

Antwoord

Dit kan systematisch met het principe van Inclusie-Exclusie; op de Wikipediapagina wordt het mooi uitgelegd.

Zie Wikipedia: Inclusion-exclusion principle

kphart
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 9 december 2017



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3