De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Homogene differentiaalvergelijking

 Dit is een reactie op vraag 8104 
9t/[9t˛ - 30t + 25] = [9t - 15 + 15]/[9t˛ - 30t + 25] en splits dit nu in twee nieuwe breuken. Je krijgt:

[9t - 15]/[9t˛ - 30t + 25] + 15/[9t˛ - 30t + 25]

Waarom bij dit gedeelte, [9t-15+15] ?
Waar komt die +15 vandaan?

Met vriendelijke groet,
BS

BS
Student hbo - woensdag 5 maart 2003

Antwoord

De afgeleide van de noemer is gelijk aan 18t - 30, dus het dubbele van 9t - 15.
De gedachte is nu: als er in de teller nou eens 9t - 15 zou staan, dan zou de teller precies de afgeleide zijn van de noemer, en dan is het probleem simpel opgelost.
Maar....er staat helaas geen 9t - 15 in de teller. Maar dat kan ik natuurlijk wel gewoon zelf regelen! Ik maak van 9t dus gewoon 9t - 15 + 15, en je zult niet ontkennen dat dat inderdaad niets anders is dan 9t.
Kortom: ik manipuleer de teller zódanig dat de afgeleide van de noemer binnen handbereik komt.

Overigens: het hoeft natuurlijk niet zo te gaan, maar misschien dat je de methode wel waarderen kan.
Lukt het toch nog niet, aarzel niet om nogmaals te reageren.

MBL
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 5 maart 2003
 Re: Re: Homogene differentiaalvergelijking 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3