|
|
\require{AMSmath}
Re: Homogene differentiaalvergelijking
9t/[9t˛ - 30t + 25] = [9t - 15 + 15]/[9t˛ - 30t + 25] en splits dit nu in twee nieuwe breuken. Je krijgt:
[9t - 15]/[9t˛ - 30t + 25] + 15/[9t˛ - 30t + 25]
Waarom bij dit gedeelte, [9t-15+15] ? Waar komt die +15 vandaan?
Met vriendelijke groet, BS
BS
Student hbo - woensdag 5 maart 2003
Antwoord
De afgeleide van de noemer is gelijk aan 18t - 30, dus het dubbele van 9t - 15. De gedachte is nu: als er in de teller nou eens 9t - 15 zou staan, dan zou de teller precies de afgeleide zijn van de noemer, en dan is het probleem simpel opgelost. Maar....er staat helaas geen 9t - 15 in de teller. Maar dat kan ik natuurlijk wel gewoon zelf regelen! Ik maak van 9t dus gewoon 9t - 15 + 15, en je zult niet ontkennen dat dat inderdaad niets anders is dan 9t. Kortom: ik manipuleer de teller zódanig dat de afgeleide van de noemer binnen handbereik komt.
Overigens: het hoeft natuurlijk niet zo te gaan, maar misschien dat je de methode wel waarderen kan. Lukt het toch nog niet, aarzel niet om nogmaals te reageren.
MBL
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 5 maart 2003
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|