|
|
\require{AMSmath}
Re: Vergelijking met machten
Bedank voor je reactie Je gaat me te snel
Waarom je vermenigvuldigt met 2/2 snap ik niet, maar b wordt dan wel -1 en dat klopt volgens het boek. Volgens jou berekening is ax dan 1 terwijl dat 1/3 zou moeten zijn volgens mijn antwoorden boek. Wat jij schrijf vertaal ik even... 10 · 2x = 20 · 2ax · 2^(b=-1) Hoe los ik vervolgens a op. Kun je aanpak stap voor stap laten zien met een vergelijking
vr.gr. edward
edward
Leerling bovenbouw havo-vwo - donderdag 5 juni 2014
Antwoord
Beste Edward,
Eerst een paar opmerkingen voordat we het spoor bijster gaan raken.
- Ik neem aan dat het * teken dat je gebruikt het vermenigvuldigingsteken is? - Ik heb nergens gezegd dat ax=1 ik heb gezegd dat a=1 en x=x - Ik neem ook aan dat er nergens haakjes of zo horen te staan en dat je de opdracht juist hebt overgenomen uit je boek ( check dit)
Ik mag altijd iets vermenigvuldigen met 1. Dan blijft het hetzelfde. ofwel:
$ \begin{array}{l} A = A \\ 1A = A \\ \frac{2}{2}A = 1A = A \\ \end{array} $
vermenigvuldigen met 2/2 is dus hetzelfde als vermenigvuldigen met 1. Dus ik vermenigvuldig eigenlijk gewoon met het getal 1.
Echter doe ik dit op de volgende wijze. Ik vermenigvuldig het getal 10 met 2 en ik deel 2^x door 2. In principe heb ik dan niets anders gedaan dan vermenigvuldigen met 1.
$ \begin{array}{l} 10.2 = 20 \\ \frac{{2^x }}{2} = 2^{x - 1} \\ 10.2^x = 2.10.\frac{{2^x }}{2} = 20.2^{x - 1} \\ \end{array} $
Plot de 2 grafieken anders maar eens, dan zul je zien dat ze hetzelfde zijn.
Hoe jij aan die 1/3 komt is mij een raadsel. Of je boek heeft het fout, of je hebt de opgave incorrect gegeven.
ps: nog 1 detail, iets herschrijven tot een andere vorm, is niet hetzelfde als een vergelijking oplossen.
mvg DvL
DvL
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
donderdag 5 juni 2014
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|