Bedank voor je reactie
Je gaat me te snel
Waarom je vermenigvuldigt met 2/2 snap ik niet, maar b wordt dan wel -1 en dat klopt volgens het boek.
Volgens jou berekening is ax dan 1 terwijl dat 1/3 zou moeten zijn volgens mijn antwoorden boek.
Wat jij schrijf vertaal ik even...
10 · 2x = 20 · 2ax · 2^(b=-1)
Hoe los ik vervolgens a op.
Kun je aanpak stap voor stap laten zien met een vergelijking
vr.gr. edward
edward Blaauwgeers
5-6-2014
Beste Edward,
Eerst een paar opmerkingen voordat we het spoor bijster gaan raken.
- Ik neem aan dat het * teken dat je gebruikt het vermenigvuldigingsteken is?
- Ik heb nergens gezegd dat ax=1 ik heb gezegd dat a=1 en x=x
- Ik neem ook aan dat er nergens haakjes of zo horen te staan en dat je de opdracht juist hebt overgenomen uit je boek ( check dit)
Ik mag altijd iets vermenigvuldigen met 1. Dan blijft het hetzelfde.
ofwel:
$
\begin{array}{l}
A = A \\
1A = A \\
\frac{2}{2}A = 1A = A \\
\end{array}
$
vermenigvuldigen met 2/2 is dus hetzelfde als vermenigvuldigen met 1. Dus ik vermenigvuldig eigenlijk gewoon met het getal 1.
Echter doe ik dit op de volgende wijze. Ik vermenigvuldig het getal 10 met 2
en ik deel 2^x door 2. In principe heb ik dan niets anders gedaan dan vermenigvuldigen met 1.
$
\begin{array}{l}
10.2 = 20 \\
\frac{{2^x }}{2} = 2^{x - 1} \\
10.2^x = 2.10.\frac{{2^x }}{2} = 20.2^{x - 1} \\
\end{array}
$
Plot de 2 grafieken anders maar eens, dan zul je zien dat ze hetzelfde zijn.
Hoe jij aan die 1/3 komt is mij een raadsel. Of je boek heeft het fout, of je hebt de opgave incorrect gegeven.
ps:
nog 1 detail, iets herschrijven tot een andere vorm, is niet hetzelfde als een vergelijking oplossen.
mvg DvL
DvL
5-6-2014
#73319 - Vergelijkingen - Leerling bovenbouw havo-vwo