De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Wat bedoelen ze nu juist met de volgorde?

Ik heb gevonden dat het verschil tussen combinatie en variatie te maken heeft met de volgorde.
Bij combinatie speelt de volgorde van de elementen geen rol en bij variatie wel.
Wat bedoelen ze nu juist met de volgorde?
Alvast bedankt

Robin
3de graad ASO - vrijdag 29 juni 2012

Antwoord

Neem aan dat je 3 leerlingen moet kiezen uit een klas van 30 die allemaal een versnapering krijgen. De volgorde waarop je leerlingen kiest is dan van geen belang. Of je nu A, B en dan C kiest of B, C en dan A dat maakt dan niet uit.

Als je uit een groep van 30 mensen een voorzitter moet kiezen, een penningmeester en een srcretaris dan doet de volgorde we wel toe. Als A de voorzitter wordt en B de penningmeester en C de secretaris dan is dat een andere variatie dan dat B voorzitter wordt, C de penningmeester en A de secretaris.

Je moet maar bedenken dat bij willekeurige trekking het afhangt van de context of verschillende trekkingen nu wel of juist niet hetzelfde zijn.

Op 3. Aanpak van telproblemen kan je een overzicht vinden en meer voorbeelden.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 29 juni 2012



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3