De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Vergelijking

 Dit is een reactie op vraag 67201 
Ik begrijp niet hoe u de laatste stukje van de formule heb opgelost bij de tweede methode haakjes weg werken.

na +100 komt + (x-2)/0,135

hier komt u uit 200/27X en dit wordt dan -400/ 27

Ik begrijp niet hoe u tot die uitkomst komt.

ik had zelf
0=20x-40=5x-10+100+1x-2/01,35
26x+(48/0,135)
26x+355,6
-355,6=26X
Maar dit is fout en kom niet op de juiste antwoord uit.

Saar
Student hbo - woensdag 21 maart 2012

Antwoord

Ik heb 1/0.135 vervangen door 200/27 en ik neem even aan dat je daar geen probleem mee hebt. Zo ja, reageer dan even.

Het laatste stukje is dan nu 200/27 · (x - 2) en als je dit uitwerkt krijg je toch 200/27·x - 200/27 · 2 ?
En het laatste getal is dan die 400/27 waarover je het hebt.

Als ik kijk naar de aanpak die je zelf hebt geprobeerd, dan maak je de volgende fout.
Na het verdrijven van de haakjes staat er 20x - 40 + 5x - 10 enz.

Maar jij zet na het getal 40 meteen een is-gelijkteken. Bovendien (en dat is kwalijker!) verander je de laatste breuk.

Er stond in de opgave (x-2)/0.135, dus zowel de x als de 2 worden gedeeld door 0.135.

Doordat jij doorgaat met x - 2/0.135 'ontsnapt' de x ineens en die wordt dan ook niet meer gedeeld door 0.135.

Helder?

MBL
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 21 maart 2012



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3