WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op vrijdag 22 november 2024

Re: Vergelijking

Ik begrijp niet hoe u de laatste stukje van de formule heb opgelost bij de tweede methode haakjes weg werken.

na +100 komt + (x-2)/0,135

hier komt u uit 200/27X en dit wordt dan -400/ 27

Ik begrijp niet hoe u tot die uitkomst komt.

ik had zelf
0=20x-40=5x-10+100+1x-2/01,35
26x+(48/0,135)
26x+355,6
-355,6=26X
Maar dit is fout en kom niet op de juiste antwoord uit.

Saar
21-3-2012

Antwoord

Ik heb 1/0.135 vervangen door 200/27 en ik neem even aan dat je daar geen probleem mee hebt. Zo ja, reageer dan even.

Het laatste stukje is dan nu 200/27 · (x - 2) en als je dit uitwerkt krijg je toch 200/27·x - 200/27 · 2 ?
En het laatste getal is dan die 400/27 waarover je het hebt.

Als ik kijk naar de aanpak die je zelf hebt geprobeerd, dan maak je de volgende fout.
Na het verdrijven van de haakjes staat er 20x - 40 + 5x - 10 enz.

Maar jij zet na het getal 40 meteen een is-gelijkteken. Bovendien (en dat is kwalijker!) verander je de laatste breuk.

Er stond in de opgave (x-2)/0.135, dus zowel de x als de 2 worden gedeeld door 0.135.

Doordat jij doorgaat met x - 2/0.135 'ontsnapt' de x ineens en die wordt dan ook niet meer gedeeld door 0.135.

Helder?

MBL
21-3-2012


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#67204 - Formules - Student hbo