Dag Wisfaq,
Wat goede raad bij een vervelend probleempje..
Mijn kleinzoon komt bij mij voor wat uitleg rond de worteltrekking van decimale getallen.
Voorbeeld:
Ö(0,81)=Ö(81/100)=9/10=0,9
De betrokken leerkracht wil geen overgang naar breuken zien en de studenten moeten dus praktisch direct het eindresultaat, nu dus 0,9, kunnen neerschrijven. Eigenlijk ook geen groot probleem voor dit geval.
Andere voorbeelden zijn :
Ö(0,0081)=Ö81/10000=9/100=0,09...
Ö 0,000064=Ö64/1.000.000=8/1000=0,008
En dit is voor een veertienjarige toch vaak aanleiding om de komma op een foutieve plaats te noteren...
Als de overgang op breuken niet is toegestaan. Is dit dan 'spijkers op laag water zoeken' vanwege die leerkracht?
Ik vind een goede oplossing altijd zijn punten waard, om het even hoe men aan de oplossing gekomen is. Overgang op breuken sluit vrijwel altijd de verkeerde kommanotatie uit bij de eindafwerking van het verhaal'.
Graag wat goede raad aub
Rik Le
Iets anders - maandag 18 oktober 2010