De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Breuksplitsen

 Dit is een reactie op vraag 37553 
Geachte M,

Het substitueren begrijp ik volkomen
wat mijn vraag eigenlijk was het uitwerken tot het ontstaan van
a+b=3 c-2b=1 en 3a-2c=0

wat is a , b en c in de vergelijkingen
bijvoorbeeld 3x2 + 4x -8 a=3 , b=4 en c =-8 zou dat
iets mee te maken hebben in de 2e graads vergelijking?

Mvg

eddie
Student hbo - dinsdag 3 mei 2005

Antwoord

Beste Eddie,

Dat is dat een misverstandje, ik dacht dat je net kon volgen tot aan die vergelijkingen. Ik begrijp het nu dus goed dat je kon volgen vanaf dat stelsel maar niet hoe je er aan kwam?

In dat geval raad ik je aan het stukje over 'Breuksplitsen' eens te lezen op deze site, een link vind je onderaan.

Samengevat, in jouw geval starten we dus met:
A/(x-2) + (Bx+C)/((x2+3))

We willen nu deze onbepaalde coëfficiënten A, B en C bepalen. Je brengt alles terug op de oorspronkelijke noemer, werkt alles uit en groepeert volgens machten van x.
Dan vergelijk je die coëfficiënten (waar de onbekenden A, B en C in zullen voorkomen) met de oorspronkelijke coëfficiënten uit de teller van de opgave: dit geeft je dat stelsel.

Bekijk het eens op je gemak op die onderstaande pagina, er staan ook voorbeelden uitgewerkt.

Lukt het dan nog niet, dan hoor ik het wel

mvg,
Tom

Zie Breuksplitsen

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 3 mei 2005



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3