|
|
\require{AMSmath}
Re: Breuksplitsen
Geachte M,
Het substitueren begrijp ik volkomen wat mijn vraag eigenlijk was het uitwerken tot het ontstaan van a+b=3 c-2b=1 en 3a-2c=0
wat is a , b en c in de vergelijkingen bijvoorbeeld 3x2 + 4x -8 a=3 , b=4 en c =-8 zou dat iets mee te maken hebben in de 2e graads vergelijking?
Mvg
eddie
Student hbo - dinsdag 3 mei 2005
Antwoord
Beste Eddie,
Dat is dat een misverstandje, ik dacht dat je net kon volgen tot aan die vergelijkingen. Ik begrijp het nu dus goed dat je kon volgen vanaf dat stelsel maar niet hoe je er aan kwam?
In dat geval raad ik je aan het stukje over 'Breuksplitsen' eens te lezen op deze site, een link vind je onderaan.
Samengevat, in jouw geval starten we dus met: A/(x-2) + (Bx+C)/((x2+3))
We willen nu deze onbepaalde coëfficiënten A, B en C bepalen. Je brengt alles terug op de oorspronkelijke noemer, werkt alles uit en groepeert volgens machten van x. Dan vergelijk je die coëfficiënten (waar de onbekenden A, B en C in zullen voorkomen) met de oorspronkelijke coëfficiënten uit de teller van de opgave: dit geeft je dat stelsel.
Bekijk het eens op je gemak op die onderstaande pagina, er staan ook voorbeelden uitgewerkt.
Lukt het dan nog niet, dan hoor ik het wel
mvg, Tom
Zie Breuksplitsen
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 3 mei 2005
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|