Geachte M,
Het substitueren begrijp ik volkomen
wat mijn vraag eigenlijk was het uitwerken tot het ontstaan van
a+b=3 c-2b=1 en 3a-2c=0
wat is a , b en c in de vergelijkingen
bijvoorbeeld 3x2 + 4x -8 a=3 , b=4 en c =-8 zou dat
iets mee te maken hebben in de 2e graads vergelijking?
Mvgeddie antoine
3-5-2005
Beste Eddie,
Dat is dat een misverstandje, ik dacht dat je net kon volgen tot aan die vergelijkingen. Ik begrijp het nu dus goed dat je kon volgen vanaf dat stelsel maar niet hoe je er aan kwam?
In dat geval raad ik je aan het stukje over 'Breuksplitsen' eens te lezen op deze site, een link vind je onderaan.
Samengevat, in jouw geval starten we dus met:
A/(x-2) + (Bx+C)/((x2+3))
We willen nu deze onbepaalde coëfficiënten A, B en C bepalen. Je brengt alles terug op de oorspronkelijke noemer, werkt alles uit en groepeert volgens machten van x.
Dan vergelijk je die coëfficiënten (waar de onbekenden A, B en C in zullen voorkomen) met de oorspronkelijke coëfficiënten uit de teller van de opgave: dit geeft je dat stelsel.
Bekijk het eens op je gemak op die onderstaande pagina, er staan ook voorbeelden uitgewerkt.
Lukt het dan nog niet, dan hoor ik het wel
mvg,
TomZie Breuksplitsen [http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1432]
td
3-5-2005
#37586 - Breuksplitsen - Student hbo