De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Verschillende afgeleiden bij een functie?

opgave: (4-9x2)/(3x2-2x)
hiervoor kan ik 2 verschillende uitkomsten bekomen
een is: [(-18x)/(3x2+2x)] - [((4-9x2)(6x-2))/(3x2-2x)2]
de andere is maar een breuk:
(30x3-2x2-24x+8)/(3x2-2x)2
Welke in nu de correcte voor de leerkrachten?
Dank je

Metin
3de graad ASO - woensdag 31 maart 2004

Antwoord

Als beide vormen op hetzelfde neerkomen, dan zal de leerkracht geen verschil mogen maken qua honorering. Omdat het voor veel leerlingen lastig blijkt te zijn om van twee breuken één breuk te maken, kun je 'gedwongen' worden om die herleiding uit te voeren, en dan zal er wel een verschil in waardering van de antwoorden zijn.
Omdat de afgeleide vaak nulgesteld moet worden, is het hebben van één breuk prettiger dan jouw eerste antwoord.

MBL
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 31 maart 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3