De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Het gaat om het getal 1089. Hoe kan dat?

 Dit is een reactie op vraag 21649 
Het schema is duidelijk maar we snaappen nog steeds niet WAAROM het 1089 is.
We vinden het heel moeilijk om er een logische verklaring voor te bedenken en deze op papier te zetten.

Wendy,
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - woensdag 24 maart 2004

Antwoord

Ik hoop dat je inmiddels weet wanneer er nu wel of geen 1089 uitkomt.
(--zo nee: zoek dat uit)
Hieronder staat het script nog een keer.
De bedoeling is dat je daar eens een beetje mee gaat experimenteren.

omkeren
aftrekken
"lenen"
omkeren
optellen
"onthouden"

Ik heb met kleurtjes proberen aan te geven waarop je letten moet.
Kies een aantal keren een geschikt begingetal.
Noteer even de resultaten.
-Kun je iets zeggen over de gele vakjes?
-Er staan 2 keer 2 rode vakjes boven elkaar. Wat is hiermee aan de hand?
-Wat kun je zeggen over de grijze vakjes?

Probeer nu eens te begrijpen waarom dat allemaal zo is.
Als je denkt het begrepen te hebben moet je eens proberen het volgende schema in te vullen:

omkeren
aftrekken
"lenen"
omkeren
optellen
"onthouden"

Als het hiermee nog niet wil, moet je maar eens precies proberen te vertellen wat je nu wel begrepen hebt. (dus niet alleen: we hebben het begrepen maar snappen het toch niet, maar: dat en dat hebben we begrepen/gezien)

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 26 maart 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3