WisFaq!

\require{AMSmath} geprint op vrijdag 22 november 2024

Re: Het gaat om het getal 1089. Hoe kan dat?

Het schema is duidelijk maar we snaappen nog steeds niet WAAROM het 1089 is.
We vinden het heel moeilijk om er een logische verklaring voor te bedenken en deze op papier te zetten.

Wendy, Gérard, Selina en Charlotte
24-3-2004

Antwoord

Ik hoop dat je inmiddels weet wanneer er nu wel of geen 1089 uitkomt.
(--zo nee: zoek dat uit)
Hieronder staat het script nog een keer.
De bedoeling is dat je daar eens een beetje mee gaat experimenteren.

omkeren
aftrekken
"lenen"
omkeren
optellen
"onthouden"

Ik heb met kleurtjes proberen aan te geven waarop je letten moet.
Kies een aantal keren een geschikt begingetal.
Noteer even de resultaten.
-Kun je iets zeggen over de gele vakjes?
-Er staan 2 keer 2 rode vakjes boven elkaar. Wat is hiermee aan de hand?
-Wat kun je zeggen over de grijze vakjes?

Probeer nu eens te begrijpen waarom dat allemaal zo is.
Als je denkt het begrepen te hebben moet je eens proberen het volgende schema in te vullen:

omkeren
aftrekken
"lenen"
omkeren
optellen
"onthouden"

Als het hiermee nog niet wil, moet je maar eens precies proberen te vertellen wat je nu wel begrepen hebt. (dus niet alleen: we hebben het begrepen maar snappen het toch niet, maar: dat en dat hebben we begrepen/gezien)

hk
26-3-2004


© 2001-2024 WisFaq
WisFaq - de digitale vraagbaak voor het wiskunde onderwijs - http://www.wisfaq.nl

#21936 - Getallen - Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo