De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Waarom differentieert men?

ik weet helemaal hoe je moet differentieren en dat je daarmee de steilheid van een grafiek bepaald. Maar waarom differentieert men. Waarom willen ze die steilheid weten?
Kunnen jullie daar voorbeelden en of een antwoord op geven?

Joshua
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 18 november 2003

Antwoord

Het gaat natuurlijk niet alleen maar over de helling van een grafiek in een bepaald punt! Met de techniek van het differentiëren komt er een scala van interessante gedragingen van functies aan het licht. Je kunt denken aan de toppen in een grafiek, eventuele buigpunten in een grafiek, de mate van kromming van een grafiek.

En als je een natuurkundige invalshoek wilt: alles wat met snelheden en versnellingen te maken heeft, kortom alles wat beweegt, kun je wiskundig beschrijven door functies en hun afgeleide functies. Deze beschrijving van beweging door functies plus hun afgeleiden is zelfs zó goed dat Gauss er, in het begin van de 19de eeuw, een hemellichaam dat letterlijk uit het oog was geraakt mee terugvond.

MBL
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 18 november 2003
 Re: Waarom differentieert men? 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3