|
|
\require{AMSmath}
Venn-diagram
In een enquete over sportbeoefening, gehouden in klas V4A, moesten de leerlingen onder andere invullen welke sport(en) ze beoefenen. Dit leverde deze resultaten op:
voetballen - 16 leerlingen tafeltennis - 10 leerlingen fitness - 12 leertlingen tafeltennis en voetbal - 5 leerlingen voetbal en fitness - 5 leerlingen tafeltennis en fitness - 7 leerlingen
Verwerk de gegevens in een Venn-diagram. Hier kwam ik niet uit, mijn cirkeldiagram kwam totaal niet overeen met het goede antwoord. Zou u mij kunnen uitleggen hoe het wél moet ?
B.
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 8 november 2003
Antwoord
Op 8. Tellen met een Venn-diagram staat een ander voorbeeld.
In je voorbeeld... staat niet hoeveel leerlingen alle drie de sporten doen. Hierdoor ligt het aantal niet vast... of is er misschien niemand die zowel voetballen, tafeltennis en fitness doet?
Maar dat kan natuurlijk niet! Misschien dat er een leerling is die alle drie de sporten doet:
O nee, dat kan helemaal niet! Misschien zijn er wel 2 leerlingen met 3 sporten:
Nou, dat zou kunnen... en met 3 leerlingen met 3 sporten kan het ook:
Enz... kortom, het ligt niet vast! Weet je zeker dat je niet nog een gegeven vergeten bent?
In de opgave van het boek is men een gegeven vergeten...
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 8 november 2003
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|