De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Uitkomsten optellen

 Dit is een reactie op vraag 13641 
hallo,

sorry dat we zo lastig zijn, maar we hebben het verkeerd uitgelegd. het zit zo: met een for( lus kunnen we nu wel 60 uitkomsten van simulaties op ons scherm krijgen, maar wat wij willen is ook nog die 60 uitkomsten bij elkaar optellen. bijvoorbeeld: je gooit met een munt tot je 3 keer achter elkaar kop hebt. het aantal worpen dat je hiervoor nodig hebt, betaal je in euros. wij kunnen dus 60 keer het bedrag op ons scherm laten verschijnen, maar wij willen die 60 uitkomsten optellen. Ook hebben wij niet op henkshoekje.nl niets kunnen vinden over hoe je rekenmachine kan "zien" wanneer er in een lijst 3 nullen zijn, en hoe je de getallen na de drie nullen wist, of met dim het aantal worpen voor die drie nullen optelt.

wij hopen echt dat u ons kunt helpen, hartstikke bedankt

sjoerd
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 30 augustus 2003

Antwoord

1. Als je de getallen die je met Disp op het scherm tovert wilt optellen kun je dit als volgt doen. Je kiest een variabele om de optelling in te doen b.v. Z.
Vooraf maak je Z gelijk aan nul middels 0$\to$Z.
Op de plaats waar Disp pets_ staat schrijf je nu Z+pets_$\to$Z. Later lees je dan Z uit.

2.Je kunt individuele elementen van een lijst als volgt benaderen.
Stel L1={1,5,9,11}
L1(3) levert dan 9
Na 22$\to$L1(3) is L1 nu {1,5,22,11}

3. Je wilt van een lijst bijvoorbeeld alle elementen optellen totdat je voor de derde keer een nul tegenkomt.
Ik ga even uit van L1={1,3,5,0,6,0,5,5,0,1,1,1,6}
De uitkomst zou moeten zijn: 1+3+5+6+5+5=25

Het volgende programmaatje doet dat voor je:
:0$\to$T (een tellertje om het aantal 0'en bij te houden)
:0$\to$S (hierin tel ik de getallen op)
:1$\to$I (we beginnen bij het eerste element)
:While T$<$3 and I$\leq$dim(L1) (while lus: stoppen na drie 0'en en niet voorbij het eind van de lus gaan)
:S+L1(I)$\to$S
:If L1(I)=0: T+1$\to$T (als L1(I) nul is de teller ophogen)
:I+1$\to$I (volgende element)
:End
:Disp S

Dit programma maakt dus gebruik van een zogenaamde While lus. Deze is handig als je acties moet ondernemen zolang een bepaalde voorwaarde waar is.
Opmerking:
In feite berekent het programma: 1+3+5+0+6+0+5+5+0=25.
Daar moet je wel even op bedacht zijn in andere gevallen, als het niet om nullen gaat!

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 30 augustus 2003
 Re: Re: Uitkomsten optellen 
 Re: Re: Uitkomsten optellen 
 Re: Re: Uitkomsten optellen 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3