van mijn leraar moeten we 'altijd' óf een grafiek óf een tekenverloopschema maken. kunnen jullie me misschien vertellen in welke gevallen een tekenverloopschema aan te raden is? hoe stel je een tekenverloopschema snel op? welke bijzonderheden moet je aangeven en op welke manier (bijvoorbeeld: asymptoten)?
alvast bedankt.
stefan
Leerling bovenbouw havo-vwo - zondag 28 september 2003
Antwoord
Eventjes correct taalgebruik: Het is tekenschema of tekenverloop.
Ik neem aan dat het erom gaat wanneer een functie een maximum of een minimum heeft als je gevonden hebt waar de afgeleide nul is. Als het daar niet om gaat moet je nog even reageren. Ook ga ik ervan uit dat je een grafische rekenmachine mag gebruiken. Zo niet - reageren. Je weet waarschijnlijk al dat als de afgeleide functie nul is er kans is op een maximum of minimum , maar niet altijd. Bovendien kun je dan nog niet zien of het een "top" of een "dal" is. Daartoe moet je nog wat meer doen: dus grafiek of tekenschema. Als je een Grafische Rekenmachine ter beschikking hebt is een grafiek vlot gemaakt zou ik zeggen. Je kunt dan uit de grafiek gelijk de juiste conclusie trekken. Nu weet ik niet hoe je leraar wil dat je verslag uitbrengt op een toets van je onderzoek naar uiterste waarden. Vraag daar eens even naar.. Een tekenschema van de afgeleide functie maak je als je een GRM ter beschikking hebt ook in een handomdraai: als de grafiek van de de functie stijgt is de hellingsfunctie positief, als hij daalt is de hellingsfunctie negatief! Dat zou dus een vorm van verslaglegging kunnen zijn! Probleem met asympoten is dan ook opgelost!