De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Rekenen

Rekenen met wortels

Hoe doe je 10 delen door √5-1

Hugo
15-1-2020

Antwoord

Printen
Beste Hugo,

Ik neem aan dat je
$$\frac{10}{\sqrt{5}-1}$$wilt schrijven zonder wortels in de noemer.

Dat kan door gebruik te maken van het merkwaardig product $(a-b)(a+b)=a^2-b^2$. Daarmee kun je namelijk zien dat $(\sqrt{5}-1)(\sqrt{5}+1) = 5-1 = 4$.

Dat passen we toe door teller en noemer met $\sqrt{5}+1$ te vermenigvuldigen.

Resulterend in:
$$\frac{10}{\sqrt{5}-1}=\frac{10(\sqrt{5}+1)}{(\sqrt{5}-1)(\sqrt{5}+1)} = \frac{10\sqrt{5}+10}4 = 2\frac 12 + 2\frac 12 \sqrt{5}$$Met vriendelijke groet,

FvL
15-1-2020


Een bedrag zonder BTW

Hi,
Hoezo is het bij vraag zes 1,21 en niet 0,21 , want het moet toch exclusief BTW zijn?

Joosje
18-1-2020

Antwoord

Printen
Het bedrag $B$ is het bedrag zonder BTW. Als je dan vermenigvuldigd met 1,21 dan krijg je het bedrag (dat is de 1) met de BTW (dat is de 0,21).

Die $B$ weet je (nog) niet maar als je vermenigvuldigt met 1,21 moet er wel 312 uitkomen.

Helpt dat?

WvR
18-1-2020


Re: Re: Re: Wandeling tijd uitrekenen

4

kees
3-2-2020

Antwoord

Printen
5

MBL
5-2-2020


Staartdeling

Hoe moet je een staartdeling met een komma erin berekenen?

anonie
29-2-2020

Antwoord

Printen
Met delen met kommagetallen van de sommenfabriek kan je wel even vooruit denk ik...

Videouitleg, online oefeningen en werkbladen. Ook is het mogelijk zelf een huiswerksom in te typen en stap voor stap de berekening met uitleg te volgen.

WvR
29-2-2020


Re: Waarom is min keer min plus?

Wat gebeurt er als je plus keer plus doet?

Victor
9-3-2020

Antwoord

Printen
Plus keer plus is plus. Wat het altijd al was...

45 = 5+5+5+5 = 20
betekent: tel 4 keer het getal 5 op!

WvR
9-3-2020


Re: Omrekenen grammen en milliliters

Ik heb 85,9 ml CO2. Hoeveel gram is dit?

Je Boy
19-3-2020

Antwoord

Printen
Volgens Wikipedia | Soortelijke massa van gassen is (onder standaard omstandigheden) de soortelijke massa van koolstofdioxide gelijk aan 1,97 kg/m3.

$
\begin{array}{l}
1,97\,\,\,kg/m^3 = \\
1,97\,\,\,g/dm^3 = \\
1,97\,\,\,g/l = \\
0,00197\,\,\,g/ml \\
85,9\,\,\,ml = 85,9\,\,\,ml \cdot 0,00197\,\,\,g/ml \approx 0,169\,\,\,g \\
\end{array}
$

WvR
19-3-2020


Machten

Ik snap de uitkomst van N=(3T^-1,12:2T)T^3.15 niet. In de som staat dat ik hem kan herleiden tot:
N=$1\frac{1}{2}$T^1.03

anonie
21-3-2020

Antwoord

Printen
Het lijkt me vooral een kwestie van het toepassen van de rekenregels:

$
\eqalign{
& \frac{{3T^{ - 1,12} }}
{{2T}} \cdot T^{3,15} = \cr
& \frac{3}
{2}T^{ - 2,12} \cdot T^{3,15} = \cr
& 1\frac{1}
{2}T^{1,03} \cr}
$Helpt dat? Anders nog maar 's verder vragen!

WvR
21-3-2020


Van km/uur naar m/s

9 km/u = ... m/s?

nina l
26-3-2020

Antwoord

Printen
Dat wordt dan:
  • 9 km/uur = 9000 m/uur = 9000/3600 m/s = 2,5 m/s
Bedenk dat er 1000 meter in een kilometer gaan en 3600 seconden in een uur. Dan kan het bijna niet fout gaan!

WvR
26-3-2020


Hoe deel je met wortels in de teller en de noemer?

Wat is 5√24:√2?

Lisann
31-3-2020

Antwoord

Printen
Had je Rekenen met wortels al bekeken?

Bij het vereenvoudigen van breuken kan je altijd teller en noemer delen door hetzelfde getal (als dat getal maar geen nul is). In dit geval kan je teller en noemer delen door $\sqrt{2}$.

$
\eqalign{\frac{{5\sqrt {24} }}{{\sqrt 2 }} = 5\sqrt {12} = 5 \cdot 2\sqrt 3 = 10\sqrt 3}
$

Bedenk dat $
\eqalign{\frac{{\sqrt a }}{{\sqrt b }} = \sqrt {\frac{a}{b}}}
$ en niet vergeten de wortel nog te vereenvoudigen. Maar dat kon je al toch?

Lees je ook nog even de spelregels?

WvR
31-3-2020


Kwadraten

Wat is het kwadraat van $-3$?

leonie
20-4-2020

Antwoord

Printen
Het kwadraat van $-3$ is gelijk aan $(-3)^2=9$.

WvR
20-4-2020


Bedrag

Twee afdelingen binnen het ROC organiseren een gezamelijke lunch. Ze delen de kosten naar verhouding van het aantal leerlingen.

De afdeling welzijn heeft 70 leerlingen. De afdeling zorg heeft 42 leerlinge. De afdeling welzijn heeft 136,53 betaald aan boodschappen. De afdeling heeft 189,39 betaald aan boodschappen.
  • Welke bedrag krijgt de afdeling zorg nog meer van de afdeling welzijn?

Joey
21-4-2020

Antwoord

Printen
Hallo Joey,

Er zijn in totaal 112 leerlingen. De afdeling welzijn, met 70 leerlingen, moet 70/112 deel van de totale kosten betalen, de afdeling zorg moet 42/112 deel betalen.

Bereken de totale kosten, bereken dan welk bedrag de beide afdelingen moeten betalen. Dan kan je voor beide afdelingen berekenen wat er te veel of te weinig is betaald, en hoe de afdelingen dit kunnen verrekenen.

GHvD
21-4-2020



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2020 WisFaq - versie IIb