\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Re: Steekproefomvang klanttevredenheidsonderzoek

Alvast bedankt voor de snelle reactie en hulp. Na overleg met de opdrachtgever is er toch besloten om 1 al gehele enquete te maken. Hoe moet je het dan aanpakken.
De populatie bestaat uit 3660 medewerkers.
Het onderzoek moet voor 95 % betroubaar zijn en 3 % nauwkeurig moet de steekproef zijn 1067
na het toepassen van de correctiefactor is het 826. N/(n+N-1) steekproef= n. correctiefactor

Hoe maak je dan de onderverdeling per vestiging?

Hoop dat je mij hierbij ook zou willen helpen

Met vriendelijke groeten,

Gerard

gerard
Student hbo - vrijdag 27 februari 2004

Antwoord

Wanneer het doel van het onderzoek om voornamelijk uitspraken te doen over de hele populatie dan zou ik de steekproef in verhouding over de 7 vestigingen verdelen. Maar dat betekent dan wel dat je in vestiging 5 en 7 een dusdanig klein aantal respondenten zal krijgen dat uitspraken over die vestigingen apart absoluut onnauwkeurig zullen zijn en dat vergelijking van vestigingen op een aantal punten lastig of onmogelijk zal worden.
Wanneer je eigenlijk deze laatste onderzoeksopzet voor ogen hebt dan kun je er voor kiezen om de steekproef bewust niet in verhouding te sturen. In elke vestiging een respons van 100 en in vestiging 1 200 zou dan een mogelijkheid zijn. Per vestiging kun je dan toch nog aardige uitspraken doen, vergelijken (chi kwadraat toets) gaat dan ook vast goed.
Wanneer je conclusies moet doen over ALLE vestigingen samen loopt het nu fout. De oplossing daarvoor is om bij die analyses dan met SPSS te gaan herwegen. Die keus is aan jou. Lees ook even de tekst bij de onderstaande link.

Met vriendelijke groet

JaDeX

Zie disproportioneel gestratificeerde steekproef.


maandag 1 maart 2004

 Re: Re: Steekproefomvang klanttevredenheidsonderzoek 

©2001-2024 WisFaq