\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Z-waarde bij een klanttevredenehidsonderzoek

Ik heb hier al eerder een vraag gesteld (zie onder steekpreofgrootte klanttevredeheidsonderzoek)en kon met het antwoord een stuk verder. Maar nu loop ik wederom vast. Ik heb berekend dat ik een steekproefgrootte van 385 nodig heb, probleem is echter dat dit gezien de capaciteit van het bedrijf en kostentechnisch onhaalbaar is. Op zit moment wordt vastgehouden aan 200 waarnemingen. op basis van mijn aanbeveling van 385 waarnemingen met een betrouwbaarheidsinterval van 95% is het bedrijf nu benieuwd hoe betrouwbaar de steekproef is bij een steekproefomvang van 200 waarnemingen. Ik dacht dit heel simpel te kunnen zeggen door de Z-waarde te berekenen als je voor n=200 neemt. Je krijgt dan:
Z2*p*(1-p)
n= ---------- --
a2

Z2*0,5*(1-0,5)
200=--------------- ---
0,052

Z2*0,25
200= -------- --
0,00252

0,5= Z2*0,25 -- 2=Z2 -- Ö2 = Z -- 1,41 = Z

Dus de Z-waarde is 1,42. Tot zover niks aan de hand...maar nu. Om de betrouwbaarheid te egven moet je weten welk percentage hoort bij Z= 1,41. Maard it si nergens te vinden..alle tabellen houden op bij z=1,645.

Wat is nu de betrouwbaarheid bij z=1,41????

Mieke
Student hbo - vrijdag 27 februari 2004

Antwoord

Je neemt de formule van een steekproefgrootte terwijl je die al op 200 hebt staan, dat gaat natuurlijk niet werken.
De nauwkeurigheid bij percentageschattingen kun je nu berekenen uit het betrouwbaarheidsinterval voor fracties (handleiding statistiek pagina 8 onderaan ) De maximale marge in een fractieschatting bij een steekproef van n=200 wordt dan:
Ö{p·(1-p)/n}=1,96·Ö{1/2·1/2/200}= "iets in de buurt van de 7%" Dat is de nauwkeurigheid van de schatting. De betrouwbaarheid blijft uiteraard gewoon 95%.

Met vriendelijke groet

JaDeX


vrijdag 27 februari 2004

©2001-2024 WisFaq