Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

 Dit is een reactie op vraag 44345 

Re: Re: Re: Re: Re: Vergelijkingen met twee onbekenden en gehele oplossingen

Sorry voor al die vragen! Maar ik wil het graag goed begrijpen en kunnen reproduceren:)
Als ik het goed begrijp zegt u dus hetvolgende:
Je kunt uit die breuk enkel gehele getallen krijgen als:
1. de noemer 1 is, dus a= -5
2. een deler is van de teller (dus 3, 47, 141).
Maar hoe komt u aan die conclusies? Waarop baseert u dit?

Ilse
Leerling bovenbouw havo-vwo - donderdag 16 maart 2006

Antwoord

Beste Ilse,

Stel je hebt 2/x, voor welke waarden van x geeft deze breuk een geheel getal? Als we alleen de positieve getallen bekijken, kan dat alleen bij x = 1 (dan krijg je 2) of x = 2 (dan krijg je 1), precies de delers van 2. Als je ook negatieve oplossingen toelaat verdubbelt het aantal, maar andere waarden gaan je toch altijd een breuk geven?

Dus, in welke gevallen kan 141/x een geheel getal zijn, als x een deler is van 141. Voor positieve waarden zijn er dan precies 4 en voor elke van deze 4 waarden van a vind je een bijbehorende b, dit levert je precies de gevraagde koppels gehele oplossingen.

mvg,
Tom

td
vrijdag 17 maart 2006

 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vergelijkingen met twee onbekenden en gehele oplossingen 

©2001-2024 WisFaq