De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijshome | vandaag | gisteren | bijzonder | gastenboek | wie is wie? | verhalen | contact |
||||||||||||||||||
|
\require{AMSmath}
Afronding van het gemiddeldeIk weet dat je normaal op 1 cijfer na de komma meer dan die van je gegevens moet afronden, maar op hoeveel is dit wanneer je geen gegevens gekregen hebt en enkel de frequenties van bepaalde klassen? De klassenmiddens bevatten 1 getal na de komma. Antwoord"dan die van de gegevens" is niet zo handig geformuleerd. Het gaat erom hoe groot de oorspronkelijke getallen zijn. Maar dat bedoel je ook. Wanneer je het hebt over de tijden van 100m hardlopen dan worden die in 100sten van een seconden gemeten en dan zou je eigenlijk ook een extra decimaal in het gemiddelde moeten meenemen. Maar wat nu als die klassen in hele seconden ingedeeld zijn? Dan is een dergelijke klassenindeling onhandig. Heb je het over het stroomverbruik van 4 persoons huishoudens in KWH per jaar dan zijn die getallen dusdanig hoog (rond 4000) dat je ook best op hele getallen zou mogen afronden. Dus gewoon een kwestie van verstandig nadenken. In jouw geval zonder extra informatie zou ik zeggen twee decimalen achter de komma lijkt me prima.
home | vandaag | bijzonder | gastenboek | statistieken | wie is wie? | verhalen | colofon ©2001-2024 WisFaq - versie 3
|