De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Relatie tussen optellen en vermenigvuldigen

Hallo,

Zou iemand mij precies kunnen uitleggen wat de relatie is tussen het optellen en het vermenigvuldigen in het basisonderwijs.Wat zij met elkaar te maken hebben en waar ik eventueel meer informatie hierover zou kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Cindy
Student hbo - maandag 25 november 2002

Antwoord

wellicht datgene wat ik aan de hand van het onderstaande voorbeeld illustreer. De vermenigvuldiging van 436 en 23:

.436
...23x
-----
..1308
..8720+
------
10028

(let niet op de puntjes, die zijn ervoor bedoeld om de getallen op hun plek te houden zonder dat ze naar links schuiven)
Dit is de methode zoals we die bij hoofdrekenen geleerd hebben. Aan dit voorbeeld zie je dat een vermenigvuldigings-opgave 'ontaard' in een optelling, ik ga er voor het gemak even vanuit dat je met deze methode bekend bent.

En waar je er meer over kunt vinden?
Dan kom je denk ik toch in de vakdidaktiek terecht. Als je HBO/PABO een bibliotheek heeft, moet daar vast wat over te vinden zijn, anders in een beetje volwassen boekhandel waar specialistische boeken voor universiteit en HBO te vinden zijn. Daar zal vast een afdeling voor leerkrachten basisonderwijs zijn.

groeten,
martijn

mg
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 25 november 2002



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3