De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Continuïteit

Wij moesten laatst als voorbereiding een zéér moelijke oefening oplossen. Ik kon hem niet oplossen en zelfs nu de leraar hem heeft uitgelegd begrijp ik hem nog niet!
Hier komt hij: 'xÎ[3/2,5/2]\{2}:¦(x)= (x2-x-2)/(x√(x-2)2

Vraag: Kun je ¦in 2 zo definiëren dat ¦continu is in [3/2,5/2]?

Ik hoop dat jullie hem kunnen oplossen. Alvast bedankt

Maarte
3de graad ASO - zondag 26 september 2004

Antwoord

Dag Maarten

De continuïteit van f in [3/2,5/2] hangt volledig af van wat er in x=2 gebeurt. De oorspronkelijk functie f bestaat niet in 2, want als je f(2) uitrekent, dan moet je delen door nul en 'dat gaat niet'. Nu is de vraag of de functie f een sprong maakt in 2. Dit kan je weten door de limiet van f voor x-$>$2 uit te rekenen. Indien die niet bestaat (dat zou hier willen zeggen dat de linkerlimiet en rechterlimiet niet gelijk zijn), dan maakt de grafiek idd een sprong in 2. Dit is hier het geval, reken de limiet maar eens uit (laat je niet vangen door die wortel: √((x-2)2)=|x-2|) Je kan het ook duidelijk zien op de grafiek van f(x).

q27787img1.gif

Je zou nu gemakkelijk moeten begrijpen dat, als f een sprong maakt in x=2, je onmogelijk f kan herdefiniëren in 2 zodat f continu is in 2...

Extra: er bestaan ook functies die niet bestaan voor een bepaalde x-waarde, vb in 2, maar die GEEN sprong maken in 2. In zulke gevallen kan je f wel herdefiniëren in x=2, namelijk f(2)=lim(x-$>$2)f(x), zodat f continue is in 2. Een vb van een dergerlijke functie is f(x)=(x2+4-4x)/(x-2).

Groetjes

Igor
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 26 september 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3