De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Vergelijken tussen oplossingen 2e verg en een getal

eigenlijk hoef je de oplossingen niet te berekenen.
nog een keer:
de vergelijking 3x2-14x+2=0 heeft twee oplossingen x1 en x2. want D'=43.
en stel x1$<$ x2.
1) f(x)$>$0 als x buiten [x1,x2], want buiten het interval is het teken van ax2+bx+c gelijk is aan dat van a (dus het teken van 3 in dit geval dus positief).
2) f(x)$<$0 als x$\in$]x1,x2[ want binnen dit interval is het teken van ax2+bx+c gelijk aan dat van -a ( dus -3 $> >$ negatief).
f(4)=-6 dus f(4)$<$0 en dus x1$<$4$<$x2 (volgens 2)
maar in het boek staat 3f(4)=-18 en vervolgens dus x1$<$4$<$x2.
de vraag is: waarom vermunigvuldigen met 3? 3 $>$0 en het teken verandert toch niet..?

nog een vraagje bepaal, m zodat
mx2-(2m+1)x-4+3m twee verschillende oplossingen x1 en x2 heeft en x1$<$ 2 $<$x2

vergel
Leerling bovenbouw havo-vwo - woensdag 21 april 2004

Antwoord

Ik denk dat ergens in het boek een algemene regel geformuleerd wordt die zoiets zou kunnen luiden:
Gegeven de kwadratische functie
f(x) = a·x2 + b·x + c
waarvan de nulpunten x1 en x2 zijn, waarbij x1 $<$ x2.
Voor elk punt p geldt dan:
a·f(p) $<$ 0 $\Leftrightarrow$ p $\in$ ]x1, x2[
Daarom vermenigvuldigen ze misschien met die 3, omdat a hier 3 is.

Dan je tweede vraag:
Twee verschillende oplossingen betekent: discriminant is positief, dus -8m2 + 20m + 1 $>$ 0
Verder moet m·f(2) negatief zijn: zie hierboven.
Leuk vraagje wel!
succes,

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 23 april 2004
 Re: Re: Vergelijken tussen oplossingen 2e verg en een getal 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3