De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Onderzoeksopdracht

Hoi,

ik zit al een tijdje met een probleem. We moeten met een groep van 4 studenten lerarenopleiding wiskunde een onderzoeksopdracht uitvoeren dat te maken heeft met H4 en H5 van Moderne Wiskunde B2D1 7e ed.) Deze hoofdstukken gaan o.a. over iso-afstandslijnen / conflictlijen. Het probleem is dat er in het boek geen onderzoekssuggestie wordt gedaan en er haast geen idee voor te vinden. Wie van jullie heeft een idee omtrent een onderzoeksopdracht wat te maken heeft met dit onderwerp? of een link naar een site met suggesties?

Bij Voorbaat Dank,

Maikel

Maikel
Student hbo - zondag 7 maart 2004

Antwoord

Er staat wel een onderzoekssuggestie in het boek.
Direct achter hoofdstuk M6 staat het onderzoek: gewogen centra. Zou een inspiratiebron kunnen zijn voor een aantal "wat als" vragen.

Bijvoorbeeld:
In de plaatsen A en B staan fabrieken die een bepaalde vervuilende stof produceren en via de schoorsteen de lucht in blazen.
De concentratie van de vervuilende stof afkomstig van de beide fabrieken mag je optellen. De conncentratie neemt af met het kwadraat van de afstand. Hoe zien de isovervuilingslijnen eruit?
-Als A en B even veel troep produceren.
-Als A x-maal zoveel produceert als B?
-wat is de invloed van de wind?

Nog een paar wilde ideeen:
-Hoe ziet de confilctlijn van een parabool met de volgende figuren eruit:
-punt
-lijn
-cirkel
-ellips
-parabool
-hyperbool
En zo nog wat combinaties.

Verder zou je eens kunnen kijken op webquest.

In de Nieuwe wiskrant komen misschien de volgende artikelen van pas:
Doorman, L.M. (1995). Conflictlijnen, moiré en kegelsneden. Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 14(4), 26-27

Kindt, M. (1995). Vlakke Meetkunde, waardevol voor wiskunde B?. Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 14(3), 34-39

Het oorspronkelijke profi-materiaal ging wel iets dieper op deze onderwerpen in, wellicht is dit materiaal in de bibliotheek beschikbaar?

Nog zo een aantal vraagstellingen:
-hoe kun je eigenlijk bij een gegeven Voronoi diagram de centra terugvinden? Kan dat altijd?
-Hoe maak je een verkeersdrempel waarbij fietsers (met grote wielen) weinig last hebben, en auto's (met kleine wielen) veel last?
-hoe kun je eigenlijk bij gegeven centra een Voronoidiagram (automatisch) maken, zo dat alleen de gedeelten van de grenslijnen worden getekend die echt in de fuguur voor moeten komen (dus niet de gedeelten die in andere cellen lopen?
-met een passer kun je cirkels tekenen, kun je ook zulk soort apparaten maken voor ellipsen, parabolen, hyperbolen?
-Wat is in de loop van een dag eigenlijk de baan van de top van de schaduw van een lantaarnpaal?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 10 maart 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3