De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

One sample T-test

Geachte medewerker,

U heeft mij al eerder geholpen met mijn steekproefomvang dus vandaar dat ik weer bij u te rade ga.

Mijn vraag is het volgende;
Ik ben een klanttevredenheidsonderzoek aan het doen voor mijn stage bij een werving en selctie bureau.

Ik heb dit onderzoek verrricht onder de kandidaten van dit bedrijf.

Ik heb de tevredenheid getest naar aanleiding van een aantal criteria. (Beschikken de medewerkers volgens u over de jusite compententies, zijn zij communicatief vaardig, zijn zij volgens u cooperatief.)

Verder heb ik een aantal persoons kenmerken geenqueteerd.
Zoals; geslacht, regio, aantal keren advies, aantal maanden kandidaat)

Nu is mijn vraag? Hoe kan ik de verschillen tussen groepen onderzoeken door middel van een One sample t-test en een Indipendent sample T-test in SPSS. En hoe zat dat met ratio variablen en ordinale variablen. Mijn inziens mag je alleen ratio variablen testen. Maar ja ik hoor het graag van u. Ook zou ik u willen vragen wat handig is om nou eens tegen elkaar uit te zetten. Als het nodig is wil ik u de enquete wel toesturen.

Met vriendelijke groet,

Louis

Louis
Student hbo - woensdag 17 december 2003

Antwoord

De variabelen die de mate van tevredenheid weergeven zijn bijna allemaal ordinaal. Zo te zien mis ik in jouw vragenlijst een vraag die de totale tevredenheid weerspiegelt.
Voor jezelf moet je nagaan welke verbanden zinvol zijn om te onderzoeken. Doorgaans zijn dat verbanden tussen variabelen als werkzoekend, geslacht, regio, aantal maanden kandidaat, aantal adviezen en leeftijd aan de ene kant en de tevredenheidsvariabelen aan de andere kant. Deze tevredenheidsvariabelen zijn op een ordinale schaal gemeten, ook nog met een beperkte ordening (5 antwoorden waarvan er doorgaans maar 3 echt vaak gebruikt worden). Dan moet je kijken naar de verbanden van deze variabelen met de variabelen uit de eerstgenoemde groep. Ik zou dan zelfs elk van de numerieke variabelen in (maximaal 6) klassen indelen. Vervolgens lijkt het mij dan het verstandigst om de volgende technieken toe te passen:
- een chi-kwadraattoets (om aan te tonen dat er een verband tussen twee variabelen in de populatie is)
- cramers v waarmee je de grootte van het verband tussen die in de steekproef kunt classifiseren.
- eventueel rijpercentages dan wel kolompercentages om te laten zien waar een eventueel verband in de steekproef zich bevindt.
Helaas heb je uit het toegestuurde bestand de nodige data verwijderd. Daardoor kan ik niet helemaal zien wat je met deze gegevens verder nog kunt doen. Uit de toegestuurde data zullen niet of nauwelijks verbanden rollen.
Een t-test voor independent samples (t-test groups) zou je kunnen gebuiken om te kijken of er verschil is in de gemiddelde leeftijd van de deelnemende mannen en vrouwen. Maar of je daar zoveel aan hebt betwijfel ik.

Met vriendelijke groet

JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 20 december 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3