De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Faculteit van een breuk

Ik weet hoe ik 10! moet berekenen, maar ik weet niet hoe ik 1,5! moet berekenen. Kan iemand mij vertellen hoe dat moet?

Alvast bedankt

onbeke
Leerling mbo - zondag 9 november 2003

Antwoord

Met 10! bedoelt men het aantal manieren waarop je 10 'dingen' (voorwerpen, personen, cijfers) door elkaar kunt haspelen. Netter geformuleerd: hoeveel permutaties ( = rangschikkingen) je kunt maken.
Maar, omdat het over 'dingen' gaat, gaat het dús over een positief, geheel aantal. Je kunt nu eenmaal geen 1,5 stuks voorwerpen hebben.
De conclusie luidt daarom: 1,5! is een zinloze uitdrukking.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat men in de wiskunde de uitdrukking toch wel gebruikt. Dan heeft het echter niets meer te maken met de oorspronkelijke betekenis, maar met de zogenaamde Gamma-functie. Die hoort echter thuis in de wiskunde van universiteiten en hogescholen en ik denk dat je daar (nog) niet mee bekend zult zijn.

MBL
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 9 november 2003
 Re: Faculteit van een breuk 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3