De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Breuken en stambreuken

hey
Je weet zeker wel dat wij deze week moeilijke examen hebben ,het moeilijkst vind ik daarvan : breuken !
-Kun je me misschien vertellen wat bv. stambreuken zijn ?
-HOE zet je eigenlijk een kommagetal om naar een breuk en andersom ? bv:4/6 = ...(in getal of kommagetal)
of 0,36= ==in breuk ?
alvast bedankt voor die uitleg ,ik zal het nodig hebben

groetjesss ---moi---

Emily
1ste graad ASO-TSO-BSO - woensdag 11 juni 2003

Antwoord

Hoi Emily,

Een stambreuk is een breuk met een 1 als teller (getal boven de streep). 1/7 is dus een stambreuk, 3/5 niet.

Een breuk kun je in een kommagetal schrijven door middel van staartdelen. Jouw voorbeeld:

6/4\0,666.....enz

Het kan handig zijn een aantal breuken uit je hoofd te weten. Bijvoorbeeld
1/5=0,2
1/4=0,25
1/3=0,333333...

Hiermee kun je ook 4/6 aanpakken. Je kunt teller en noemer delen door 2, dus 4/6=2/3. 1/3 staat in het lijstje dus

2/3 = 2 × 0,33333...=0,666666....

Een kommagetal als 0,36 kun je schrijven als 36/100. Nu kun je teller en noemer door 4 delen: 9/25. Verder vereenvoudigen gaat niet.

Nog een voorbeeld: 0,125 kun je schrijven als 125/1000. Deel teller en noemer door 5: 25/200. Dat kan nog een keer:
5/40, en zelfs nog een keer: 1/8. Nu weet je dus 0,125=1/8; misschien nog een handige om uit je hoofd te leren.

groet,

Casper

cz
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 11 juni 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3