De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Formules, oefeningen, EXAMENS (dringend aub)

Hallo, Ik heb ma 16/06 (over 2 weken) examen wiskunde(3e elektro-mech).
Had laatste DW rapport en vorig EX rapport tegenslag voor wiskunde. Ik wil het nu anders aanpakken. Heeft iemand tips voor een geslaagd wiskunde-examen? Ik begrijp alles, maar durf op examens wel eens aarzelen hoe aan een vraagstuk te beginnen of maak in oefeningen stomme fouten als 0 te veel, decimaal teken vergeten, soms wat te weinig inzicht,... Ik heb vooral veel inzicht in wiskunde nodig want zou graag vanaf de 3de graad overgaan naar informatica-systeembeheer. Alle goede raad meer dan welkom ! Groetjes, Dave

Dave
Overige TSO-BSO - dinsdag 3 juni 2003

Antwoord

Hoi,

Het is heel belangrijk om de opgave goed te lezen. Als je begrijpt wat er gevraagd wordt en je kent de meeste formules dan is 't vaak een kwestie van invullen en het antwoord komt er dan (na enig zoeken) uitgerold.
Je zegt dat je 'n probleem hebt met vraagstukken oplossen, daarbij is het lezen van opgave en de bruikbare informatie eruit filteren belangrijk. Wat is 't probleem? Vraag je dat eerst af. Dan ga je kijken hoe je dat probleem kunt oplossen en meestal doe je dat door de gegevens in de tekst erbij te halen en 'trial and error' toepassen ("gissen en missen") net zolang 't wel lukt.
Je geeft ook aan dat je soms een 0 te veel schrijft, dat is een kwestie van correct aflezen van je rekenmachine. Of als je uit je hoofd rekent nagaan met hoeveel nullen je vermenigvuldigd. 200 · 600 = 2·100·6·100 = 2·6·10000 = 120 000.
Je geeft ook aan dat je 't decimaalteken vergeet. Dat begrijp ik niet zo goed. Als je 1/3 bijvoorbeeld moet schrijven als decimaal getal, schrijf jij dan 033333... ? Of bedoel je dat je de plaats van het decimaalteken bent vergeten? Bijvoorbeeld 0,4 · 0,2 = 0,08.

Inzicht krijg je door te begrijpen welke oplossingsmethode je ('t beste) kunt gebruiken. Maar dan moet je wel weten hoe die oplossingsmethode gaat en dat kun je alleen weten door de theorie te bestuderen en veel oefeningen te maken met een oplopende moeilijkheidsgraad. Het zou fijn zijn als we allemaal een programma konden downloaden en in onze hersenen konden unzippen waardoor iedereen wiskundig inzicht had, maar ja... we bevinden ons niet in de Matrix (hoewel dat ook weer met wiskunde te maken heeft).

Kortom bestudeer de theorie en maak de opgaves. Als er opgaves zijn waar je niet uitkomt stel dan een vraag.

Groetjes,

Davy.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 3 juni 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3