\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Error box

Beste heer/mevrouw,

Voor mijn stage moet ik een markonderzoek houden naar de verwachtingen die ondernemers hebben tav hun accountantskantoor.
Ik heb er een vraag inzitten over full-service dienstverlening naar de klant toe.

Dit is de vraag:
10. Wat hoort volgens u thuis bij een full-service concept? (meerdere antwoorden mogelijk)
* Automatisering
* Accountancy
* Administratie
* Arbeid en Zorg
* Belastingadvies
* Bedrijfsadvies
* Juridisch advies
* Loonadministatie
* personeelsadvies
* Sorciale verzekeringen
* Webdiensten

De volgende vraag is:
11. Hecht u er waarde aan als een accountantskantoor u een full-service pakket aanbiedt?
* ja
* nee

Ik heb dit allemaal verwerkt als afzonderlijke ja/nee vragen in SPSS en vervolgens geprobeert te analyseren met behulp van een error box. Dit heb ik gedaan door die 11 punten te selecteren en dan te kijken of de horizontale lijnen elkaar niet overlappen. (zo zou ik de significante verschillen moeten kunnen vinden)
Nu is mijn vraag: Doe ik dit goed of slaat het helemaal nergens op en als dat zo is, hoe kan ik dat dan beter doen.
Ik heb een totale populatie van 629. Deze heb ik ook allemaal aangeschreven en heb een respons van 196 (31%).

Ik hoop dat u hier uw verhelderend licht op kunt laten schijnen.

Met vriendelijke groet,
Rudy

Rudy
Student hbo - dinsdag 14 december 2004

Antwoord

Tja dat ligt er een beetje aan hoe je de error box ziet.

Je hebt hier te maken met een multiple responsvariabele. Wat je wil mag in dit soort situaties statistisch wel. In feite maak je dan bij alle variabelen een betrouwbaarheidsinterval voor percentages. Het kan echter zijn dat je dit met SPSS niet automatisch goed kunt krijgen. Een errorbar is eigenlijk bedoeld voor een interval/ratio variabele. Gaat het niet goed dan moet je een en ander handmatig proberen uit te voeren.

Met vriendelijke groet
JaDeX


donderdag 16 december 2004

©2001-2024 WisFaq