\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Kwantitatief onderzoek

Voor een klanttevredenheidsonderzoek had ik een populatie van 150 klanten. Ik kon er maar 47 gebruiken, omdat de andere 103 klanten niet veel met het bedrijf te maken hadden en daar dus niks nuttigs over konden zeggen. Ik kan dus alleen wat zeggen over die 47 klanten en de rest heb ik 'weggegooid'. Over de betrouwbaarheid van het onderzoek kon ik toen nog niks zeggen en ik moest het een 'gewoon' kwantitatief onderzoek noemen.

Dit heb ik gedaan en ben gaan bellen, ik heb 40 van de 47 klanten kunnen spreken. Ik heb dus een respons van 85%. Nu vraag ik mij af...hoe moet ik hiervan de betrouwbaarheid bepalen? Het is namelijk geen steekproef (dan had ik het wel geweten )!! Kunnen jullie mij misschien helpen?

Karin
Student hbo - dinsdag 16 november 2004

Antwoord

Karin,

Wat in jouw situatie geldt is niet helemaal duidelijk. Wanneer je je populatie beschouwt als 47 klanten dan heb je met 40 klanten bijna een onderzoek van de hele populatie. Je kunt dan beschrijvend zeggen dat je een uitspraak doet over die 40 klanten en de 7 overige klanten buiten beschouwing laat. Met die 85% respons mag je heel tevreden zijn. Heeft het dan nog zin om over betrouwbaarheid van een onderzoek te praten alleen om hiermee aan te geven in hoeverre die 7 niet-respondenten misschien iets anders zouden willen?? Eerlijk gezegd denk ik het niet.
Om deze redenen raad ik je aan om je analyses gewoon met beschrijvende statistieken uit te voeren...... geen moeilijke statistische technieken als betrouwbaarheidsintervallen, chi-kwadraat toetsen of andere toetsen. Maar wel de cirkeldiagrammen, staafdiagrammen en eventueel een kruistabelletje met een Cramer's V en een goede percentering...... Je weet hopelijk wel wat ik bedoel.

Ps. Door erg drukke werkzaamheden was ik je even vergeten (zucht ). Hoop dat je hier toch nog wat mee kunt......

Met zeer vriendelijke groet
JD


zaterdag 27 november 2004

©2001-2024 WisFaq