Je bent als manager verantwoordelijk voor de reclame-uitgaven voor de lancering van 2 nieuwe producten. Op basis van een vroegere gelijkaardige situatie, kan je veronderstellen dat de verkoop van beide producten positief beïnvloed wordt door de reclame-uitgaven als volgt:
q1=50+√(9R1) en q2=70+√(4R2) met qi= hoeveelheid doe verkocht wordt van product i en Ri= de reclame uitgaven voor product i.
De prijs van product 1 bedraagt 500 euro. De prijs van product 2 bedraagt 300 euro. De variabele kosten zijn 300 respectievelijk 100 euro per stuk. De vaste kosten bedragen 1500 euro.
Hoeveel moet je investeren in de reclame van de 2 producten om de winst te maximaliseren.
Ik ga er van uit dat ik hier een winstfunctie moet opstellen om af te leiden. En op de een of andere manier de reclamekosten vinden?
Maar ik denk dat deze functie fout is omdat er teveel variabelen in staan. Kan iemand me helpen de juiste winstfunctie op te stellen en zeggen of mijn redenering juist is?
Jade L
Student universiteit België - vrijdag 30 april 2021
Antwoord
De $q_1$ en $q_2$ zijn uitgedrukt in $R_1$ en $R_2$, dus je kunt $q_1$ en $q_2$ wegwerken. Daarnaast is er de hoeveelheid geld die je in de reclame steekt; die gaat ook van de winst af, je moet nog $R_1+R_2$ aftrekken.