Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Raadsel/Vraagstuk

Hoi,

Voor school kreeg ik onderstaand vraagstuk. Ik heb uren liggen piekeren maar ik krijg er kop nog staart aan om deze op te lossen. Weet iemand van jullie soms, waar de aanknoping ligt en wat er fout zit in de oplossing... Ik snap het echt niet meer.

De opgave: Een leerling formuleerde een aantal deze bewijsvoering. De leerling maakte hier echter een heel grote fout. Zoek de fout en geef een woordje uitleg.

a = a
a2 = a2
a2 - a2 = a2 - a2
a(a-a) = (a + a)(a - a)
a = a + a
a = 2a

Bedankt bij voorbaat!
Met vriendelijk groet,

K. Ver
Iets anders - donderdag 6 februari 2003

Antwoord

Je weet natuurlijk dat de ernstigste fout die je in je leven kunt maken is om te willen delen door 0. Dat kan niet, nooit en nergens.
Maar, in jouw puzzel laat jij op een gegeven moment aan beide kanten de factor (a - a) weg. Dat weglaten is natuurlijk niet gewoon 'weglaten', maar wegdelen.
En daar komt de aap uit de mouw! Hoeveel is namelijk a - a?
Juist! Je zondigt tegen de regel van de nuldeling.

MBL
donderdag 6 februari 2003

©2001-2024 WisFaq