Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Haakjes bij aftrekken concretiseren

Ik zou graag aan een kind uitleggen met een concreet voorbeeld hoe het komt dat 10 - 4 - 3 een andere uitkomst heeft dan 10 - (4 - 3). Ik geraak er echt niet aan uit. Niet met koeken, euro's,...
Kan iemand mij helpen? Dank u!!

Ilka G
Ouder - zondag 9 februari 2014

Antwoord

Hallo Ilka,

Een verhaaltje bij het eerste rekenvoorbeeld zou kunnen zijn:

Marie heeft 10,- gespaard. Zij wil een spelletje kopen, dit kost 4,-. Zij houdt dus 6,- over. Dan koopt zij ook nog wat dobbelstenen voor 3,-. Er gaat dus nog eens 3,- van haar spaargeld af, zij houdt 3,- over.

Bij het tweede rekenvoorbeeld hoort een heel ander verhaaltje, bijvoorbeeld:

Marietje boft: het spelletje is in de uitverkoop, er gaat 3,- van de prijs af. Zij moet eerst de nieuwe prijs uitrekenen (4-3 = 1,-), dit gaat van haar spaargeld af. Zij houdt over: 10,- min 1,- = 9,-.

Iets abstracter samengevat (maar daarom misschien weer wat moeilijker te begrijpen): bij het eerste rekenvoorbeeld gaat 3,- van het spaargeld af, Marietje is meer geld kwijt. Bij het tweede rekenvoorbeeld gaat 3,- van de prijs af, Marietje hoeft juist minder uit te geven.

Hopelijk helpt dit.

GHvD
zondag 9 februari 2014

©2001-2024 WisFaq