Beste, beschouw volgend optimalisatieprobleem: Een onderneming wil twee nieuwe producten lanceren. Wanneer R1·100 euro besteed wordt aan research voor product 1, en P1·100 euro aan promotie voor product 1, zullen er 160·R1/(160+R1) + 320·P1/ (80 +P1) van deze producten verkocht worden. Dit product wordt gefabriceerd aan 200 euro per stuk, en verkocht aan 600 euro per stuk.
Wanneer R2·100 euro aan research voor product 2 wordt besteed, en 100·P2 aan promotie, dan worden er: 40·R2/(40 + R2) + 120·P2/ (30 + P2) van product 2 verkocht. Dit product wordt gefabriceerd aan 900 euro per stuk, en verkocht aan 1800 euro per stuk.
Vraag: Wat is de maximale winst die dit bedrijf met deze producten kan realiseren als er geen budgetaire beperkingen zijn en er dus onbegrensd geïnvesteerd kan worden in R en P. Hoeveel moet er worden geïnvesteerd in research en promotie voor beide producten om die maximale winst te bereiken?