Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Driehoek van Pascal

Ik zit met het volgende probleem:
X4-8X3+24X2-32X+16=0

Los dit op met de driehoek van pascal
Het antwoord zou dan moeten zijn:

1X4·(-2)°+4X3·(-2)+6X2·(-2)2+4X·(-2)3+1X°·(-2)4

Gewoon uitgerekend met de driehoek van pascal, wat ik niet echt 'zie' is hoe men aan die -2 komt.

Het uiteindelijk antwoord zou dan moeten zijn (X-2)4 en ook dat kan ik hier niet rechtstreeks uithalen.

Wie kan mij dit uitleggen??

Alvast bedankt

Edwin
Student hbo - dinsdag 10 oktober 2006

Antwoord

Kijk naar de formule:

q47027img1.gif

Bij x4-8x3+24x2-32x+16 'loopt' k van 0 tot 4. Omdat de coëfficient van x4 kennelijk 1 is weet je dat a=x. Voor k=4 wordt de laatste term b4 en die is gelijk aan 16. Dan moet b=2 of b=-2 zijn. En omdat er een paar minnen staan is b=-2.
Dus x4-8x3+24x2-32x+16=(x-2)4
...en dan nog even controleren of de rest dan klopt!

Helpt dat?

WvR
dinsdag 10 oktober 2006

©2001-2024 WisFaq