Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Wilcoxon toets versus gepaarde t-toets

ik ben bezig met een onderzoek naar microhabitats van een tweetal rupsen soorten. daarvoor zijn er veldopnamen gemaakt voor een aantal parameters. deze zijn stedds op de rupslokatie en random lacoties opgenomen, gepaard dus. nu dacht ik de gepaarde T-toets te gebruiken. dat levert voor een van de parameters het volgende op:
Mean 2,577
Std. Deviation 9,382
Std. Error Mean 2,602
t 0,990
df 12
Sig. (2-tailed) 0,342

nu zegt mijn begeleider dat het gemiddelde verschil en de std van het verschil zo ver uit elkaar liggen en dat ik daarom de wilcoxon toets moet doen. En daar heb ik dus nog nooit van gehoord. ik werk met het programma spss en daar kan ik natuurlijk wel gewoon het goeie knopje indrukken. maar ik heb dan vervolgens geen idee wat ik met de uitkomsten moet. hij zegt het volgende voor dezelfde parameter als het vorige voorbeeld.
Ranks Test Statistics
N Mean Rank Sum of Ranks Z Asymp. Sig. (2-tailed)
RRR 4 4,38 17,50
RRR 3 3,50 10,50 -0,59 0,553
RR=R 6
Tot 13

mijn vraag is nu wat zeggen de uitkomsten van de wilcoxontoets, en is het zo dat als het gemiddelde van de verschillen, van de paren, en de std ervan ver uit elkaar liggen dat je dan de t-toets niet mag gebruiken. en hoe ver moet het uit elkaar liggen voordat het ver is.

Thijs
Student hbo - zaterdag 7 augustus 2004

Antwoord

Hoezo gepaard ???? Je hebt naar mijn mening 26 lokaties genomen waarbij op 13 lokaties rupsen voorkomen. Dat lijkt me gewoon een geval van 26 onafhankelijke waarnemingen.
Nu is er nog een probleem: de afhankelijke variabele is die variabele die aangeeft of er eventueel rupsen voorkomen!!!
Dat is dus feitelijk NIET de groepsvariabele in SPSS (want die moet onafhankelijk zijn).

Dan laat de eerste toets hoe dan ook zien dat de standaarddeviatie bij de intervalratiovariabele (9,4) zeer hoog is, het verschil in gemiddelden is relatief klein (2,6) Dat betekent dus dat het verschil NIET significant kan zijn, hetgeen je bij significance kunt zien omdat de waarde 0,3420,05 is.

Wanneer je dan de t-test gaat vervangen door een zwakkere Mann-Whitney toets kun je van tevoren al concluderen dat deze toets ook geen verband laat zien (sig 0,553). In dit geval heeft dat vevangen dus weinig zin.

conclusies.
1) je maakt je onderzoeksopzet absoluut niet duidelijk
2) het aantal metingen (13 of 26) is veel te gering voor een dergelijk onderzoek.
3) je weet blijkbaar niet welke toetsen je moet uitvoeren en hoe deze toetsen dan werken (theorie bestuderen !!!!)
4) je mag er eigenlijk wel vanuit gaan dat je verkeerde statistische technieken gebruikt. Ik zit te denken aan een discriminant analyse met als te verklaren variabele of op een bepaald plaats rupsen voorkomen (ja/nee). Maar of dat met je geringe aantal metingen wat oplevert is de vraag.

Werk aan de winkel dus, theorie bekijken en maar eens met je begeleider om tafel gaan zitten.

Met vriendelijke groet

JaDeX

jadex
zondag 8 augustus 2004

©2001-2024 WisFaq