De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Gebroken vergelijkingen

Naar aanleiding vanMeteen bovenaan bij antwoord a. snap ik niet waarom de ene 9a wordt en de ander +27. Waarom wordt het niet -9a en -27? vind dit niet logisch op de een of andere manier. Waarom wordt het op deze manier opgeteld/afgetrokken? Dat de 10a van de enkele a afgehaald wordt en de +7 van de -20 afgaat zou toch ook kunnen? Ik zal vast verkeerd denken maar weet niet waarom.

Hoop dat u mij kunt helpen.

hendri
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 2 februari 2021

Antwoord

Je kunt er, als tussenstap, eerst nog even $-9a=-27$ van maken, en dan met $-1$ vermenigvuldigen.

Of eerst $27=9a$ schrijven en dan de vergelijking omkeren.

(De oplosser heeft een van beide tussenstappen even in het hoofd gedaan den ik.)

kphart
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 2 februari 2021
 Re: Gebroken vergelijkingen 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3