De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Herleiden

Goedemiddag!

(6e2x - ex) / (ex)

De opdracht is om het te herleiden
Het antwoord volgens uitwerkingen is:
6ex -1

Ik begrijp de manier enigzins wel, maar moest toen denken aan een ander voorbeeld (ik dacht dus dat dit een soortgelijke situatie is) waar je dit niet mag doen.

(4+x)/(5+x) = 4/5, dit mag niet omdat er geen vermenigvuldiging is. Maar in de bovenstaande situatie zie ik ook geen vermenigvuldiging, maar aftrekken.

Sean
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 1 januari 2019

Antwoord

Je kunt hier de termen van de teller delen door de noemer:

$
\eqalign{\frac{{6e^{2x} - e^x }}
{{e^x }} = \frac{{6e^{2x} }}
{{e^x }} - \frac{{e^x }}
{{e^x }} = 6e^x - 1}
$

In het voorbeeld dat je geeft kan je dat ook doen, maar omdat je noemer bestaat uit meerdere termen heeft dat niet veel zin. Het leidt niet naar een vereenvouding;

$
\eqalign{\frac{{4 + x}}
{{5 + x}} = \frac{4}
{{5 + x}} + \frac{x}
{{5 + x}}}
$

Die $\eqalign{\frac{4}{5}}$ hierboven is (hoe dan ook) onzin. Bedenk welke regelregels je gebruikt. Helpt dat?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 1 januari 2019
 Re: Herleiden  



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie 3