De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Vergelijkingen met breuken

Goedemiddag,
Kunt u aub de volgende vraag uitleggen.
(5+3x)/x - (6-x)/2
Je moet dan eerst de noemer gelijk maken en dat is dan 2x
Als antwoord krijg ik dan
2(5+3x)/2x - x(6-x)/2x = (10+6x)/2x - (6x-x2)/2x = (-x2+10)/2x
maar het antwoorden boek geeft (10+x2)/2x
welke is juist? ik heb voor alle zekerheid een plaatje gestuurd naar plaatjes@wisfaq.nl omdat ik hier de breuken niet goed kan zetten

mvg,
lisa

lisa
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - donderdag 4 februari 2016

Antwoord

Hallo Lisa,

Ik heb enkele haakjes bijgeplaatst omdat jouw notatie niet helemaal correct was.
Je denkwijze is goed, maar je maakt een rekenfout:
wanneer je twee gelijke noemers hebt, mag je de tellers bij elkaar optellen of aftrekken. Je krijgt dus:

[(10+6x)-(6x-x2)]/2x

Wanneer je in de teller de haakjes wegwerkt, kom je tegen:

-(-x2), en dit is dus +x2

Zodoende is het juiste antwoord:

(10+x2)/2x

OK zo?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
donderdag 4 februari 2016
 Re: Vergelijkingen met breuken 



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie 3