De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Hoe herken je in een vraagstuk of het rekenkundig is of meetkundig?

 Dit is een reactie op vraag 69298 
bv. In een hoektribune van een sportstadion bevat elke rij stoelen twee stoelen meer als de vorige rij. de eerste rij telt 15 stoelen, delaatste rij 49.
Hoeveel stoelen bevat de hoektribune?

Dus hier geef ik een voorbeeld van in mijn boek van wiskunde maar als je bv dat vraagstuk krijgt op een toets of examen hoe weet je welke formule je moet toepassen want ik kan niet zien of je rekenkundige formule moet toepassen of meetkundige formule.
Hoe zie je aan een vraagstuk of het rekenkundig of meetkundig is?

Als de vraag niet zo duidleijk zeg het dan dan zal ik het proberen makkelijker uit te leggen

Alvast bedankt

Wassim
2de graad ASO - dinsdag 18 december 2012

Antwoord

Dat 'twee stoelen meer' suggereert een rekenkundige rij. Er komt immers steeds een constante bij. Dus de rij:

15, 17, 19, ... , 49.

...en als je die dan optelt, ben je er uit. Hoe je de som van een 'rekenkundige rij' berekent zul je wel weten... toch?

Helpt dat?

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 18 december 2012



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3