De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Mogelijkheden groepen vormen

Ik vind het moeilijk te begrijpen of ik een vraag met een combinatie, permutatie of faculteit moet beantwoorden en uitrekenen.

Vraag 1:
Een klas van 24 leerlingen wordt verdeeld in twee groepen van elk 12 leerlingen. Hoeveel verschillende mogelijkheden zijn er?
Antwoord: 24 nCr 12, aangezien de volgorde niet uitmaakt (zijn nog steeds dezelfde combinatie leerlingen)= 2704156 mogelijkheden.

Vraag 2:
Carlijn en Asefeh willen bij elkaar in de groep. Bij hoeveel mogelijke combinaties zitten zij bij elkaar in de groep?

Ik weet niet hoe ik tot dat antwoord kom.

Ik hoop dat u kunt helpen.

Hedwig
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 10 oktober 2009

Antwoord

Dat klinkt alsof je klok hebt horen luiden...

Vraag 1
Of de volgorde uitmaakt slaat op de manier waarop je groepen verdeeld. De volgorde waarop je dat doet maakt inderdaad niet uit. Want of je nu eerst keer Jan uitkiest en daarna Piet of eerst Piet en daarna Jan het resultaat beschouw je hier als 'hetzelfde'.

Stel je de situatie maar 's gewoon voor! Er staan 24 leerlingen en je moet twee groepen van 12 maken. Om dat te doen kies je van die 24 leerlingen er gewoon 12 uit. De volgorde waarop je die 12 leerlingen kiest doet er niet toe, dus heb je hier te maken met combinaties!

Zie 3. Aanpak van telproblemen voor meer uitleg en een schema!

Dat kan dan opverschillende manieren.

Vraag 2.
Je hebt in je groep Carlijn en Adefeh gezet. Nu moet je nog 10 andere leerlingen kiezen uit een groep van 22.
Dat kan dan opverschillende manieren.

Hopelijk helpt dat een beetje...

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 10 oktober 2009



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2020 WisFaq - versie IIb