De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Steekproef uit een klantenbestand

Hallo,

Momenteel ben ik aan het afstuderen bij een verhuisbedrijf, waarbij ik een (telefonische) enquête wil gaan doen! Ik had al een vraag gesteld echter deze was niet helemaal duidelijk geformuleerd bleek, daarom hieronder even in het kort het geval!

Wat ik wil weten:
Onderzoek naar waarom (potentiële) klanten wel of niet voor het verhuisbedrijf kiezen. Welke motivaties en keuzecriteria zijn hier van belang? Welke informatiebronnen gebruiken zij bij hun besluitvorming?

Onder wie:
Het onderzoek wordt uitgevoerd onder alle mensen die de afgelopen 5 a 6 maanden (deze periode omdat het bij deze mensen nog vers in het geheugen zit) een offerte / brochure hebben aangevraagd.

In de enquête zit de volgende vraag zodat onderscheid gemaakt wordt naar 3 soorten verhuizingen:

• Verhuizingen binnen Nederland
• Verhuizingen naar het buitenland
• Verhuizingen vanuit het buitenland naar Nederland

En vervolgens of de werkgever betaald heeft of dat er zelf betaald moest worden!

Berekenen steekproefomvang:
Het aantal aanvragen van de afgelopen 5 a 6 maanden stellen we even rond de 1000. Dit is dan de Populatie dacht ik zo! (want wat moet ik anders als populatie nemen?)

Met de volgende formule:
a= z•((p(1-p))/n) heb ik met een betrouwbaarheid van 95% (z = 1,96) en voor de p wordt die waarde ingevuld waarbij de afwijking het grootst kan worden, dus p = 50%
Hier volgt uit een steekproef van 385

Echter de door mij gekozen populatie is 1000, en 385 is meer dan 10% van de populatie dus komt er nog een eindige populatie correctie:

385*N/(n+N-1)= dit levert dus op 385 * 1000 / (385+1000-1) = 278

Dus nu moet ik dus 278 respondenten hebben??
Is deze dan representatief voor de gehele populatie van 1000? En kan je dan ook aannemen dat de resultaten ook gelden voor de personen die soortgelijke overeenkomsten hebben maar die nooit een offerte hebben aangevraagd of die dat misschien nog gaan doen in de toekomst als ze gaan verhuizen?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie,

W
Student hbo - dinsdag 7 maart 2006

Antwoord

Even wat antwoorden......door omstandigheden wat later dan gepland.

Zijn die 1000 personen wel de hele populatie?? Dat ligt eraan. Wanneer je concreet iets wil zeggen over de tevredenheid van DIE 1000 personen en dat wil doen door middel van een steekproef dan heb je gelijk. Aan de andere kant kan je die 1000 ook als een steekproef in de tijd zien. Hier voel ik meer voor. De populatie bestaat dan uit alle mensen die van een verhuisbedrijf gebruik maken. Het ligt er dus maar aan hoe je het zelf wil bekijken. Die steekproefgrootte berekening komt dus op 278 ofwel 385 uit. Ik zou zeggen 385.

Wat wil je weten:
Onderzoek naar waarom (potentiële) klanten wel of niet voor het verhuisbedrijf kiezen. Welke motivaties en keuzecriteria zijn hier van belang? Welke informatiebronnen gebruiken zij bij hun besluitvorming?

Als steekproefkader (ik vind dat nog steeds niet de populatie) neem het adressenbestand van de offerte aanvragers bij jouw bedrijf. Nu kan het probleem ontstaan dat bij jullie mensen op een andere manier tot besluitvorming komen dan bij de concurrenten. Strikt genomen hoeft wat je voor jullie aanvragers concludeert niet te gelden voor de hele markt.
Je moet dat wel even realiseren. Waarschijnlijk zal dat wel los lopen, je kan ook weinig anders of beters maar besef dat hier een probleem kan ontstaan.

Jouw steekproef zal dus wellicht niet representatief zijn voor alle verhuizenden puur omdat je je steekproef trekt uit het bestand van mensen die bij jullie een offerte hebben aangevraagd. Of dat heel erg is kun je niet inschatten omdat je het gedrag in de hele populatie niet kent.

Wat is nu verstandig? Ik denk dat je met je opzet heel goed uit de voeten kunt als je kijkt naar de groep mensen die uberhaupt een offerte aanvraagt. Nu zeg je zelf terecht dat dat niet iedereen is. Ik zou ook proberen er achter te komen welk percentage klanten in deze markt/branche een offerte aanvraagt of krijgt. Is dat percentage erg hoog dan heb ik absoluut vertrouwen in je onderzoek. Ligt dat percentage veel lager (50&) dan kan dat representativiteits problemen opleveren. Het lijkt me goed dat je toch op jouw manier je onderzoek uitvoert maar een aparte paragraaf wijdt aan de beperkingen van je onderzoek, zoiets als hierboven staat. Het doortrekken van je conclusies naar de toekomst lijkt me geen groot probleem.

Met vriendelijke groet
JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
woensdag 15 maart 2006



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie 3