De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Kwalitatief onderzoek

Ik ben bezig met het uitvoeren van een kwalitatief klanttevredenheidsonderzoek. Volgens de theorie die ik heb geraadpleegd gaat het om een gestratificeerde steekproef. Het totale klantenbestand wordt onderverdeeld per accountmanager en op basis van de grote van de klanten (A,B en C klanten). Indien ik voor een proportionele steekproef kies, wordt uit elk stratum procentueel hetzelfde aandeel elementen getrokken. Met onderstaande formule wil ik de steekproefgrootte bepalen en deze dan volgens de procentuele verhoudingen tussen de strata verdelen.

n ( Z2. P(1-p))/ a2

n = steekpreofgrootte
a = geeiste nauwkeurigsheidsmarge
p = percentage uit een eventueel vorig vergelijkbaar onderzoek

Is dit de juiste methode?

Is het een optie om aan te geven dat er geen steekproefgrootte wordt berekend omdat het een kwalitatief onderzoek betreft waarbij middelds diepte-interviews de mening van de klanten zal worden achterhaald? (er zullen ongeveer 40 interviews gehouden worden)

Femke
Student hbo - maandag 15 maart 2004

Antwoord

Belangrijk is om eerst vast te stellen of je een kwalitatief of kwantitatief onderzoek houdt. Bij een kwantitatief onderzoek wil je zo exact mogelijk aangeven in welke aantallen (percentages) onderzochte kenmerken een rol spelen. Bij een kwalitatief onderzoek wil je nou juist die kenmerken signaleren en niet exact aangeven hoe vaak deze kenmerken optreden.
Dat betekent dat je bij een kwalitatief onderzoek doorgaans geen volledig gestructureerde enquete gaat afnemen en je dan ook geen benodigde steekproefgrootte hoeft te bepalen.
45 diepte-interviews lijkt me dan ook ruim voldoende om de beweegredenen van de klant te achterhalen. Nu je in drie groepen kijkt zou ik gewoon 15 klanten per groep willen ondervragen. Of dat genoeg is, merk je vanzelf wel. Op een gegeven moment zullen er namelijk geen nieuwe gezichtspunten naar voren komen. Het gaat er bij jouw kwalitatief onderzoek om om in alle drie de groepen deze punten boven tafel te halen: dus niet stratificeren !
Vaak is zo'n kwalitatief onderzoek overigens geen eindpunt. Niet zelden komt een kwantitatief onderzoek als vervolg.

Met vriendelijke groet

JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 20 maart 2004



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie 3